Pages

07 October 2016

Detik kelahiran Aqyl Azlan

9 september 2016
11.30 malam
Pusrawi

Ok, aku dengan rasa malasnye pergilah serah diri kat spital kul 11.30 malam...dok daftar ape seme kat kaunter tu...nurse pon kata ok jom masuk LR utk buat ctg dulu...

Masa masuk LR tu dalam kul 11.50 mlm...nurse suh tuka pakai baju pink tu la...aku masa ni benonye dah ingat nak amik gamba, buat kenangan la kan, tapi entah lah...dok kelam kabut tuka baju, pastu terus buat ctg...pastu sampai lew ke beranak xamik gambo...lupe...hahaha...

Ok, dah buat ctg nurse kata contraction aku selang 5minit...dia tanya aku sakit ke x...aku cakap xde rasa pape 😂...nurse muke pelik...wakaka...so dia kata nak cek bukaan...masa ni aku macam was2 ngan nurse sorang ni, masa nak cek jalan tu muka xkompiden langsung...sekali dia selok je, aduyaiii...sakit betul...pastu lama plak tu...menahan je lah aku...

Dah lepas tu dia mcm xkompiden jugak dah bukak bape...adoyai...pastu nurse yg nampak macam otai sikit datang, kata nak seluk lagi sekali...nak nangis rasa, tapi pasrah je lah...ehh, tau2 je dah setel...haa, xde pon rasa sakit..mcm ni la kalau orang pro buat...huhu...so aku tanya dah bape cm...dengan harapan dah bukak lew 3 4 cm ke kan...sebabnye dah jenuh aku jalan banyak sepanjang seminggu, xkan la xde progress jalan xde bukak...

Sekali nurse kata baru bukak 1cm...n servik tu pon still tebal lagi...kecewa aku...nampak gayanya memang kene induce lew ni pagi esok...waaa, meremang bulu roma rasa bile mikir induce tu...huhu...so nurse suh tunggu je la kat LR tu...

Aku mintak nak masuk ward, sebab nak selesa sikit...ye lah, kesian ke laki xde tempat yg selesa nak tunggu...tapi nurse kata xboleh...hahaha...so pasrah je lah laki...

Padahal masa afryna dulu aku mcm ni gak, serah diri malam, pastu lepas dah cek jalan seme dia bagi ward suh rehat dlm ward sementara nak tunggu jalan bukak full...tapi kali ni xboleh la plak...so laki pon terpakselah tido je kat lantai beralaskan sejadah...sian...tapi lena gak dia tido siap berdengkur lagi...aku plak yg stress...

3pg aku terjaga, rasa mcm nak berak, tapi aku kompius, nak berak ke nak beranak...huhu...so aku layan je...lama2 layan aku rasa tu bukan nak berak, tapi sakit contraction dah datang...huhu...so aku pon mula lah berjalan jalan...pusing LR...mcm2 posisi aku buat...huhu...merangkak, mencangkung, seme gaya ada...

Sampai lew ke pukul 5pg nurse datang...kata nak buat ctg lagi...nurse lain dah plak, dah tuka shift kot..huhu..masa ni boleh rilex2 lagi walaupon sakit...sebab xde la sakit sangat...just sakit manja2 gitu...sampai lew ke kul 8pg aku dah mula start xboleh tahan...doc msg2 ngan memember whatsapp nak bagi leka sambil tahan sakit...tapi dah pagi2 sabtu kot, cuti weh, mana ada nak melayan...wakaka, deme layan katil lagi bagus dari melayan aku...so aku layan la diri sendiri...😂

Elok kul 9.10 pg, doc pon sampai, tapi masa tu aku tgh dok posisi macam dalam gamba ni sebab menahan sakit ...elok je aku nak bangun sekali terasa panas je...air keluar la...tapi xbanyak...hahaha, blur kejap waktu tu...

Aku cakap lew terasa air keluar, doc kata xpe, baring dulu, katanya dia nak cek jalan dulu...kalau dah ada bukaan kurang2 3cm kire proceed bersalin normal...tapi kalau jalan still xbukak kenelah induce...masa ni dup dap dup dap...mintak2 lah dah bukak jalannye...xnak induce oiii...

Ok, tau2 doc senyum cakap, eh jalan dah bukak 5cm ni...haa, kejap lagi dah boleh bersalin...lega rasanya...sambil2 doc cakap tu dia pecahkan air ketuban...tau2 je air dah kuning 😞...terus doc kata, baby awak dah berak...so awak kene induce la jugak ye bagi cepat...takut baby makan najis dia sendiri...waaa...nak nangis rasanya masa tu...

Masa ni kelam kabut sikit sebab doc nak cepat...memula dia suh drip air dulu sebotol bagi ada tenaga...pas abis air baru masuk ubat katanya...Masa doc nak cucuk masukkan jarum drip tu dia tersalah cucuk pulak 😭😭 sakit yang amat...sampai skang ni pon tangan aku kebas tang sakit tu...rasanya dia xmasuk tang urat...😓

Pastu dia cucuk lagi sebelah ok je, pas dah masuk air, doc tanya awak nak epidural x sebelum kite induce ni...aku DENGAN confidentnye jawab : TAK NAK ...wakaka...masa ni berlagak gile...tp kalau sakit pon aku kalau boleh mmg xnak la epidural tu...masa masuk air tu laju gile, dalam 15min kot dah abis sebotol...ok abis je air tu nurse datang masukkan ubat induce tu...lebih kurang kul 10 la nurse masukkan ubat...

Masa ni aku tetibe je rasa sakit...pas sakit sakit lagi, pastu makin lama makin sakit...nak bercakap pon xboleh sebab sakit sangat 😂...lalu aku pakse laki aku suh tanya nurse ada x ubat tahan sakit selain epidural...aku dah xboleh tahan...mcm nak patah pinggang...

Aku tgk jam, masa tu baru dalam 10 min ubat jalan, tapi sakit dia ya allah...tak boleh nak cakap mcm mana...huhu..nurse datang bagitau xboleh dah nak bg ubat sebab dah lambat sangat...tkut aku xboleh nak meneran nanti...aduiii, nangis lagi masa ni 😁...mmg menangis je la keje aku...wakaka...

Datang mak bidan otai...gaya macam garang, tapi xmenyakitkan hati...wakaka...maksud xmenyakitkan hati tu maknenye, walaupon cara dia cakap mcm garang tapi aku boleh terima...hahaha...aku dok kata nak juga ubat tahan sakit...dia dok lekakan aku smbil cakap dengan garangnya...

"Ni sakit nak beranak dah ni...tunggu je...sakit nak beranak macam ni la"

Dok ulang ayat tu 40 kali...wakaka...aku pon dok ulang ayat sama kt dia..." Tp saya dah xboleh tahan ni"...sambil tu perut menggelodak nak muntah...ok, sila maklum, aku 3 kali beranak 3 kali kene ada bekas kat sebelah sebab sibuk nak muntah masa meneran...wakakaka...mana nak muntah, mana nak meneran...aku pon kompius...😜

Ok, pastu mak bidan cek jalan dia kata dah bukak 7cm, dia tanya ada rasa nak teran x...aku jawab TAK...tapi lepas sesaat aku jawab tak, tetibe je aku rasa nak teran...wakaka, mcm main2 plak kan...pastu aku jerit...saya nak teran...hahaha...mak bidan kata, aih tadi kata belum lagi...meh nak tgk jalan, betul ke dah boleh teran ni...dia pon cek jalan kata dah 9cm...punye la cepat...xsampai seminit dari 7cm dia bukak 9cm...

Aku dengar Mak bidan suh nurse panggil doc cepat...10 min lepas tu doc sampai, dia suh teran je kalau rasa nak teran...

Ok push cubaan pertama...lupe macam ne nak teran...yang ni aku rasa lawak jugak...patut tangan kat buku lali ye masa nak teran, dagu kat bawah macam menunduk...tapi aku dok tangan angkat ke atas tah mcm nak gapai ape je...kelaka kelaka kalau ingat balik mcm malu...😂
Doc cakap, salah tu...push lagi sekali...ok masa ni sekuat hati...memula dah xboleh tahan tapi laki aku cakap eh dah nampak kepala, aku pon meneruskan teran sampai abis nafas dah, lalu keluarlh kepala...lega...

Doc puji untuk bagi semangat, hah, pandai nurul...ok sikit lagi, teran kuat je nak keluarkan bahu ni...jangan angkat bontot...amboi ko dengar je doc cakap sikit je lagi, sepenuh tenaga ko teran lalu keluarlah si aqyl tu...tapi tapi tapi sebab beria sangat teran aku dengan selambernye angkat bontot...padan muka, kene jahit sikit...tak pasal2huhu







Alhamdulillah...lega...ok dah panjang sangat citer, aku sambung next entry plak eh...bye😘







2 comments:

Anak Lebah Comot said...

wah....best sangat.....mudah dan dipermudahkan...

diary_ciknaa said...

chubby sangat la budak ni

♥ happiness is mine ♥ © . Designed by MaisarahSidi.com